top of page

Yoleo

Een gegamificeerde leesapp en leerplatform ontworpen om leerlingen met leesproblemen, zoals dyslexie, te helpen het plezier in lezen te herontdekken.

Cliënt
Leerlingen

Kinderen van 6-12 jaar

Type

Gegamificeerde lees-app

Jaar

2012-lopend

Veel kinderen hebben helaas moeite met lezen. In veel landen, waaronder Nederland, is de leesvaardigheid de afgelopen decennia achteruit gegaan. Er is een oplossing voor dit probleem. Om beter te worden in lezen, moet je gewoon meer lezen. Maar wat als je niet van lezen houdt?



Dat is waar Yoleo kan helpen. Het maakt van lezen een leuke uitdaging die speels en motiverend is. Ze krijgen de technologische ondersteuning die ze nodig hebben om te beginnen met lezen en de beloningen om door te gaan met lezen. Het verandert het lezen van boeken van frustrerend naar plezierig.

"Mijn zoon las vroeger nooit. Met Yoleo leest hij 40 pagina's op één dag."

Vraag.

"Hoe kunnen we leerlingen die moeite hebben met lezen meer laten lezen?"

Learning Outcome

"Ik vond lezen nooit leuk omdat ik dacht dat het moeilijk en saai was. Nu gaat het zoveel beter en geniet ik er echt van. Ik kan niet wachten tot ik een nieuw boek heb!"

Lezen is meer dan een vaardigheid.

Leesvaardigheid is essentieel als je een boek wilt lezen. Het is echter niet het enige dat je nodig hebt om te gaan lezen. Een boek lezen is een andere wereld binnengaan, je verbeelding gebruiken, je inleven in de personages, nieuwe perspectieven krijgen en nieuwe dingen leren. Daar draait het allemaal om bij deze leerervaring!

Onderzoek.

Leerlingen die slecht kunnen lezen, vinden het niet leuk om boeken te lezen. Het is moeilijk voor ze, kost ze te veel tijd en geeft ze het gevoel dat ze falen. Het belangrijkste om beter te worden in lezen is... meer lezen. Als je veel leest, zul je beter worden in lezen. Het tegenovergestelde is ook waar. Hoe minder je leest, hoe slechter het wordt.



Onze klant Dedicon bedacht een slimme manier om lezers te ondersteunen. Vergelijkbaar met karaoke, wordt elk woord dat je leest gemarkeerd in een tempo dat past bij de lezer. Tegelijkertijd wordt het boek verteld. Je leest mee met de verteller, waardoor iedereen een boek kan lezen. Ons werd gevraagd om dit beproefde concept te gebruiken en een boeiende leerervaring te ontwerpen die optimaal gebruik maakt van de vertelling.

Eigenschappen

Deze leerervaring is bedoeld voor leerlingen in het basisonderwijs in de leeftijd van zes tot twaalf jaar. Wat ze allemaal gemeen hebben is moeite met lezen, maar in andere opzichten zijn ze heel verschillend.



We ontdekten dat meisjes en jongens over het algemeen verschillende motivaties hebben om te lezen. Meisjes genieten bijvoorbeeld van hoe verhalen emoties kunnen oproepen, terwijl jongens genieten van avontuur, actie en iets nieuws leren. Dit zijn generalisaties en het laatste wat we zouden willen is een aparte omgeving creëren voor jongens en meisjes. In plaats daarvan kiezen we ervoor om een verscheidenheid aan functionaliteiten en opties aan te bieden die leerlingen kunnen gebruiken. Toch helpt het begrijpen van deze motivaties ons om een leerervaring te creëren die voor iedereen werkt. 

Strategie

Als je moeite hebt met lezen, heb je de neiging om negatieve associaties en ervaringen met boeken te hebben. Je kunt bijvoorbeeld het gevoel hebben dat je faalt als je een boek niet uit hebt. Daarom moeten we zo snel mogelijk een positieve ervaring met lezen aanbieden wanneer je Yoleo gebruikt.



Ondersteuning van de lezer is niet genoeg om leerlingen enthousiast te maken voor boeken. Daarom gaat deze leerervaring verder dan het ondersteunen van de vaardigheid van het lezen naar het plezier van het lezen. Dit vereist een omgeving waarin ze zich kunnen uitdrukken, hun ervaringen kunnen delen, hun vooruitgang kunnen vieren en plezier kunnen hebben.



Omdat we te maken hebben met een diverse groep leerlingen, willen we ervoor zorgen dat de omgeving en de activiteiten die we ontwerpen voldoen aan verschillende behoeften.

Leerdoelen

Een betere lezer worden begint met een verandering van perspectief door het inzicht te krijgen dat lezen plezierig kan zijn in plaats van frustrerend. Terwijl je leest, breidt je kennis zich uit door te leren hoe woorden worden geschreven en ontdek je nieuwe woorden. Met de juiste ondersteuning ontwikkelt je leesvaardigheid zich snel en begin je plezier te krijgen in het lezen van boeken. Dit leidt tot een gedragsverandering waarbij je ernaar uitkijkt om meer boeken te lezen, wat leidt tot een opwaartse spiraal.

Ontwerpen.

Het ontwerp van Yoleo is een combinatie van een slimme leesapp met een aantrekkelijke online omgeving. Samen bieden ze een aantrekkelijke leerervaring.

We hebben de hele ervaring ontworpen, van het lezen van je eerste regels tot het afmaken van je laatste boek. Yoleo is zo gemaakt dat het overbodig wordt als de leerling eenmaal zelfstandig goed kan lezen. Dat betekent dat het begin, het einde en alles wat daartussen gebeurt duidelijk is gedefinieerd.



We zijn begonnen met het uitzoeken van de beste manier om leerlingen vroeg te betrekken. Door hun leesvaardigheid vrijwel direct te belonen, voelden leerlingen zich goed over zichzelf en hun leesvaardigheid. Dit vertrouwen groeit naarmate je verder gaat, terwijl de beloningen minder frequent worden en het niveau van de uitdaging toeneemt. Ze gaan van het scoren van snelle punten naar het vinden van lezen op zich. Uiteindelijk hebben ze geen ondersteuning of beloning meer nodig om van hun volgende boek te genieten en is onze taak volbracht!



Het gebruik van de speciale Yoleo leesapp is echter niet het hele verhaal. Wat de leerlingen doet terugkomen is een speelse virtuele omgeving waar ze de punten die ze hebben verdiend kunnen omzetten in leuke beloningen.



Voor de visuele stijl van Yoleo hebben we gekozen voor een creatieve papierachtige look en feel. Het is een beetje ruw rond de randen, leuk om naar te kijken en past bij deze doelgroep. Met een mix van kunstzinnige materialen en eigentijds design is het zowel modern als vertrouwd.

Ontwerpconcept

Maak kennis met je leesmaatje Yoleo. Hij is er om leerlingen te helpen goede lezers te worden. We hebben Yoleo ontworpen als een leuk en herkenbaar personage. Hij legt uit wat je moet doen en is er als je hem nodig hebt. Door het karakterontwerp al in een vroeg stadium te testen, wisten we dat Yoleo sympathiek was en waarde aan de ervaring toevoegde.

Karakter ontwerp

Leerlingen hebben hun eigen virtuele kamer met een boekenplank voor hun boeken. Deze kamer opent een wereld aan mogelijkheden:

  • Je kunt je kamer inrichten in je eigen unieke stijl. 
  • Er zijn manieren om te communiceren met andere leerlingen door ervaringen te delen en boektitels aan te bevelen.
  • Er is een spel waarmee je levels vrijspeelt naarmate je meer boeken leest. 

Alles van de Yoleo-ervaring komt samen in deze kamer. Het is je eigen speciale plek waar je kunt spelen, leren en genieten van je prestaties.

Je eigen kamer

Zoals gezegd verdien je punten voor het lezen van pagina's, hoofdstukken en boeken. Je kunt deze punten uitgeven om leuke elementen voor je virtuele kamer te kopen. We wisten dat we iets in handen hadden toen we onze eerste gebruikerstests uitvoerden. De leerlingen kozen de elementen die ze leuk vonden en stelden voor welke ontbraken. Hierdoor konden we een geweldige selectie aanbieden om mee te beginnen. Dit is een groot succes en de collectie elementen blijft groeien. Er zijn seizoenselementen en er worden regelmatig nieuwe elementen toegevoegd. Leerlingen kunnen suggesties doen en de populairste worden onderdeel van de collectie. Deze voortdurende co-creatie is een van de sleutels tot het succes van Yoleo.

Leuke elementen

Develop.

De ontwikkeling van Yoleo vereiste de ontwikkeling van een mobiele app en een webgebaseerd leerplatform die naadloos moesten samenwerken. Met verschillende telefoons en browsers is dat niet eenvoudig. Uiteindelijk zijn we erin geslaagd om één soepele ervaring te creëren voor de studenten op verschillende platforms met verschillende functionaliteiten.



We hebben ook een back-end gemaakt waarmee de klant Yoleo kan beheren. Hier worden boeken toegevoegd, activiteiten opgeslagen en scores bijgehouden. Het gebruiksvriendelijk maken van dit deel van het ontwerp is net zo belangrijk als het bedienen van de studenten. Beide moeten goed functioneren en een prettige gebruikerservaring bieden.

Test.

Wanneer je een leerervaring creëert die zo innovatief en uniek is als Yoleo, is testen extra belangrijk. In het begin heb je grote ambities, maar geen idee wat goed gaat werken en wat niet. Er zijn veel bewegende delen en regelmatig testen is essentieel om goed geïnformeerde ontwerpkeuzes te maken.

Er valt veel te testen voor Yoleo. Het is een app, een digitaal platform met meerdere functionaliteiten en games. Daarom hebben we in verschillende fasen van het project getest. Al vroeg in het ontwerpproces zijn we begonnen met testen. Door gebruik te maken van papieren prototypes kregen we inzichtelijke reacties van studenten over het concept, de visuele stijl en het karakterontwerp. Dit is een belangrijke test die je vertelt of je op de goede weg bent.



Tijdens de ontwikkeling testten we prototypes van de mobiele app en het digitale platform. Naarmate er meer functionaliteiten en spelelementen werden toegevoegd, hebben we deze getest om ervoor te zorgen dat het beter werd in plaats van slechter. Als je bijvoorbeeld een minigame hebt die lezers kunnen ontgrendelen, moet je die apart testen. Het testen van een game is anders dan het testen van een interfaceontwerp. Elke stap vereist testen, van een papieren prototype tot een volledig functionerend digitaal ontwerp.

Gebruikerstesten

Lancering.

De presentatie van een baanbrekend concept als Yoleo verdient een speciaal lanceringsevenement!

Tijdens de Nationale Onderwijs Tentoonstelling 2013 in Nederland werd Yoleo op feestelijke wijze gelanceerd. Met een nominatie voor de publieksprijs is het duidelijk dat Yoleo goed is ontvangen. Een levensgrote Yoleo mascotte introduceerde bezoekers in zijn wereld die tot leven werd gebracht in een echte wereldomgeving. Hij verwelkomde bekende Nederlandse kinderboekenschrijvers die hun boeken delen via Yoleo. Een spannende start die het begin markeerde van een succesvolle reis.

Lanceerfeest

Ik heb al tientallen van deze thematische online cursussen gevolgd en deze was echt de beste die ik ooit heb gezien. Het concept is geweldig en de levering is van topklasse!

Wendy

Dedicon

Het was een geweldige samenwerking. Shapers luisterde naar onze behoeften en daagde ons uit om na te denken. Hierdoor werden obstakels overwonnen en bleef de eenvoud van het spel behouden.

Wendy

Dedicon

Resultaten.

Yoleo werkt!

De beste manier om erachter te komen of je de resultaten behaalt waar je naar streeft, is door feedback te krijgen van de leerlingen, ouders en leerkrachten. Daarom houden we van de lieve berichtjes die we van hen krijgen om hun enthousiasme te delen en ons te bedanken.



Opmerkingen zoals: "Mijn dochter haatte lezen, nu vraagt ze om een nieuw boek!" laten zien dat Yoleo werkt. Het heeft hun kinderen of leerlingen echt geholpen om hun leesvaardigheid te verbeteren en het plezier in lezen te ontdekken. Dat is ongelooflijk bevredigend voor ons en onze klant Dedicon.



Het is duidelijk dat Yoleo werkt. Neem het niet alleen van ons aan, maar ook van de leerlingen!

Verbeteringen

Yoleo verbetert al meer dan tien jaar de leesvaardigheid van leerlingen!  Door de jaren heen zijn we de leerervaring blijven updaten, verfijnen en optimaliseren en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Leerlingen vinden het geweldig om nieuwe items te zien die ze kunnen verzamelen voor hun kamer. Feedback van hen, hun ouders en hun leerkrachten heeft ons geholpen om verbeteringen te vinden. Dat heeft de bruikbaarheid, functionaliteit en doeltreffendheid verbeterd.



Inmiddels heeft de Koninklijke Bibliotheek, die alle openbare bibliotheken in Nederland vertegenwoordigt, Yoleo toegankelijk gemaakt voor alle Nederlandse leerlingen. Omdat het lidmaatschap van kinderen bij bibliotheken in Nederland gratis is, hebben ze allemaal gratis toegang tot Yoleo.

Geleerde lessen

Yoleo is ons langstlopende project. Het is ook ons dierbaarste project vanwege het serieuze probleem dat het helpt aan te pakken. Een goede leesvaardigheid is essentieel voor iedereen en het idee dat we op grote schaal hebben kunnen bijdragen aan het leesplezier en de leesvaardigheid geeft veel voldoening. Daarom doen we wat we doen als ontwerpers van leerervaringen.



Dit is geen gemakkelijk project geweest, met veel technische en conceptuele uitdagingen onderweg. Een duidelijke focus op de kwaliteit van de algehele ervaring en oog voor detail zijn essentieel geweest. Onze toewijding aan het dienen van leerlingen is de drijvende kracht achter het project geweest.



Yoleo relevant en draaiend houden is een continu proces. Dankzij de ongelooflijke samenwerking met onze klant Dedicon, de Koninklijke Bibliotheek en de leerlingen, docenten en ouders met wie we werken, ziet de toekomst er rooskleurig uit voor Yoleo!

Resultaten

Vraag

Onderzoek

Ontwerpen

Develop

Test

Lancering

Onderzoek.

De twee belangrijkste zaken die we onderzochten waren de leerdoelen die nodig waren om het leerresultaat te bereiken en de kenmerken van de leerling. Tijdens het ontwerpproces hebben we nauw samengewerkt met onderzoekers om de impulscontrole in de kern van de game te perfectioneren.

Eigenschappen

"Ik weet dat het gevaarlijk is om mijn telefoon op mijn fiets te gebruiken en dat anderen ongelukken krijgen, maar dat zal mij niet overkomen." Dit vat de uitdaging van dit project samen. Tieners onderschatten over het algemeen risico's en overschatten hun eigen kunnen. Ze kunnen domme dingen proberen omdat ze zich onoverwinnelijk voelen. Hun verlangen om plezier te hebben en hun risicovolle gedrag zijn twee belangrijke kenmerken voor deze leerlingen. 

Strategie

Als ze plezier willen hebben en risico's willen nemen, kunnen we een uitdagend spel met gevoel voor humor maken. 

Leerdoelen

Als we naar de kenmerken van de leerling kijken, zien we dat ze begrijpen dat hun huidige gedrag risico's met zich meebrengt. Het is ook duidelijk dat hen de les lezen door meer kennis aan te bieden niet veel zal veranderen. Ze zijn niet onder de indruk als je ze vertelt dat de kans om gewond te raken 40% groter is als je een telefoon gebruikt. Dat zijn gewoon getallen. 

 

Daarom richten we ons op het versterken van de vaardigheid van impulscontrole. Tegelijkertijd willen we dat ze zich ervan bewust zijn (inzicht) dat het gewoon moeilijk is om meerdere dingen tegelijk te doen. 

Develop

Voor de ontwikkeling van de game gebruikten we Unity voor iOS en Android. Met Unity konden we relatief snel prototypes maken, wat essentieel is omdat gameontwikkeling veel testen vereist. Alle visuele elementen zijn gemaakt met Adobe software en de meeste animaties zijn gedaan in Unity. 

 

We gebruikten een speciale plugin voor Unity waarmee we vectorafbeeldingen in het spel konden gebruiken in plaats van pixelafbeeldingen. Dit heeft de bestandsgrootte van het spel drastisch verminderd, wat gunstig is voor het publiceren in app stores.

Test.

Zoals gezegd gaat gameontwerp gepaard met veelvuldig testen. Van vroege prototypes tot het uiteindelijke ontwerp heb je bevestiging nodig van de vele ontwerpkeuzes die je maakt. We gingen naar scholen om met leerlingen te testen en gebruikten contextuele observatie. Hen het spel zien spelen en hun eerlijke reactie en emotionele respons vastleggen leverde belangrijke inzichten op. 

 

We leerden onder andere dat het spel voor sommige leerlingen te uitdagend was, terwijl anderen geen problemen hadden om nieuwe niveaus te bereiken. Helaas hadden we niet de tijd of het geld om dat voor de lancering te verbeteren, wat een beperking is. 

Gebruikerstesten

Maak kennis met Mr Smart, een kwaadaardige CEO van een smartphonebedrijf. Hij is een van de meest iconische personages in het spel, dus we moesten het ontwerp goed aanpakken.

Lancering.

De lancering van Wheelie Pop vond plaats op een school waar een Nederlandse YouTube-ster een groep leerlingen uitdaagde voor de hoogste score. Zo'n levendig evenement en sociale media-aandacht waren essentieel om tieners aan het spelen te krijgen. Bewustwording creëren is een belangrijke eerste stap als je leerlingen in het hele land wilt bereiken. 

Lanceerfeest

Maak kennis met Mr Smart, een kwaadaardige CEO van een smartphonebedrijf. Hij is een van de meest iconische personages in het spel, dus we moesten het ontwerp goed aanpakken.

Resultaten.

50.000+ spelers!

Er zijn verschillende manieren om te bepalen of dit project succesvol was. De belangrijkste vraag is of tieners die Wheelie Pop hebben gespeeld hun gedrag hebben veranderd. Het antwoord is ja, een soort van. De effectiviteit van het spel werd beoordeeld door een onderzoeksbureau. Zij ontdekten dat van alle spelers die zij volgden, 23% hun telefoon minder gebruikte. Dat aantal is hoger voor spelers die meer tijd besteedden aan het spelen van Wheelie Pop. 

 

Als je weet dat je een vaardigheid traint terwijl je speelt, is het logisch dat het tijd en moeite kost om verbetering te zien. Ze zagen ook een verhoogd bewustzijn van het risico om een ongeluk te krijgen. Dat is goed nieuws. 

 

Een andere maatstaf voor succes is hoeveel mensen het spel spelen en er plezier aan beleven. Sinds de release is Wheelie Pop meer dan 50.000 keer gedownload en krijgt het 3,5 van de 5 sterren. Niet slecht voor een 'serious game' in Nederland. Al met al een succes! 

Verbeteringen

Na de lancering hebben we functies aan het spel toegevoegd om het makkelijker te maken voor spelers die het moeilijk hadden, zonder de uitdaging voor meer ervaren spelers weg te nemen. We hebben ook meer levels gemaakt omdat we weten dat langer spelen leidt tot een betere impulscontrole. We wilden meer spelers aantrekken en ze aan het spelen en trainen houden. 

Geleerde lessen

Vaak is de lancering van je ontwerp een bijzaak. Deze lancering was echter van vitaal belang voor het succes van het project. Iets om in gedachten te houden. 

 

De samenwerking met wetenschappers is ongelooflijk waardevol geweest voor dit project, zowel voor het ontwerp van het spel als voor het meten van de resultaten. Dankzij hun werk konden we onze ontwerpvaardigheden effectiever inzetten. 

Traditionele e-learning voor bedrijven over belangrijke maar droge onderwerpen omzetten in aantrekkelijke leerervaringen.

E-learning voor bedrijven

Een creatief bordspel waarbij basisschoolkinderen hun schoolomgeving nabouwen en oplossingen tekenen voor verkeersgevaren.

Waar is het Gevaar?

Andere casestudies

LXD.org

Bezoek LXD.org voor alles over LXD. Het staat vol met waardevolle bronnen die je helpen aan de slag te gaan en je LX design skills te vergroten.

LX Canvas

Ontdek de meest gebruikte tool voor het ontwerpen van leerervaringen: het Learning Experience Canvas. Het is een krachtig hulpmiddel dat gratis te gebruiken is.

LXD Boek

Wil je meer leren over LXD? Lees dan het boek "This is learning experience design - What it is, how it works and why it matters."

LXD Events

Doe mee met wereldwijde LXD fans tijdens onze maandelijkse meet ups en onze jaarlijkse learning experience design conferentie: LXDCON.

We zijn gepassioneerd over alles wat LXD te bieden heeft en willen dat jij er ook van profiteert. Daarom bieden we nuttige LXD tools waarvan iedereen kan genieten!

Ontdek onze LXD Tools

Verder praten?

Genoeg over ons, laten we praten over jouw geweldige idee, intrigerende vraag of grote uitdaging. We horen graag van je.

Praten?

Leer LXD!

Ben jij een leerprofessional die betere leerervaringen wil ontwerpen? Wij bieden je alles wat je nodig hebt.

Trainingsaanbod

Vraag.

Hoe kunnen we voorkomen dat tieners hun telefoon gebruiken tijdens het fietsen?

Leerresultaat

"Ik weet dat het een slecht idee is om mijn telefoon te gebruiken tijdens het fietsen. Ik probeer mijn telefoon in mijn zak te houden en waarschuwingen en berichten te negeren. Het is niet gemakkelijk, maar ik ben vastbesloten om minder tijd te besteden aan het gebruik van mijn telefoon op de fiets."

De wetenschap van impulscontrole

Hoe train je impulscontrole? Dat is wat een groep Nederlandse wetenschappers van de Radboud Universiteit wilde onderzoeken. Het antwoord: stop signal treatment (SST).

 

Het concept van SST is het trainen van het reageren op de juiste, en het negeren van de verkeerde impulsen. Dit wordt getraind door snel beelden te laten zien waarbij je snel moet kiezen of je wel of niet gaat reageren. Door dit proces te herhalen, word je beter in het negeren van verkeerde impulsen terwijl je op de juiste impulsen reageert. Dat is perfect om ons leerresultaat te bereiken! 

bottom of page